Na 25. sednici SO Bečej, a povodom grešaka u izveštajima “FTO Link”, mada je rečeno  uopšteno i za druga preduzeća, predsednik opštine i predsednik skupštine su obećali da će za te greške neko odgovarati, uz reči da  „direktor Linka treba da se kazni na platu zato što to nije ispratio” i da bi najbolja bila novčana kazna.

Međutim na ovom primeru mogli bismo probati da odgovorimo na pitanje – da li program rada javnih preduzeća i „Linka“ uostalom, prate i donose samo direktori? Osim nadzornih odbora, od kojih su neki jako dobro plaćeni, program u preduzećima prati direktor, naravno, ali postoje i u tim preduzećima stručne službe, a neretko se po ugovorima angažuju i savetnici i slično. (JP “Vodokanal” je, recimo, u jednom period imalo čak dva pravnika, a to nemaju ni mnoga odeljenja u opštinskoj upravi. )

Međutim, kada se program pošalje osnivaču – Opštini Bečej, on prolazi kroz ruke budžetske inspekcije, kao i stručne službe koje ga pripremaju za sednicu Opštinskog veća. U ovom slučaju izgleda i bukvalno samo prolazi.

Sama budžetska inspekcija, radi provere usklađenosti programa sa budžetom, logično mora proveriti, laički rečeno, „matematiku“ programa – a upravo se u tome sastojao problem u predlogu programa. Budžetskoj inspekciji je a priori oprošteno, iako program ne može da „prođe“ na opštinskom veću bez pozitivnog nalaza budžetskog inspektora. Da li je zaista previše očekivati da se kompletan program pročita sa dužnom pažnjom kakva i priliči bilo kojoj službi koja sebe naziva “stručnom”?

Sledeći korak je posao u službi Opštinskog veća, koji se, ako je suditi po ovom primeru, izgleda obavlja mehanički. Da li je moguće da stručne službe materijal samo skeniraju i promene naslov od „nacrt“ u „predlog“? Da li načelnik opštinske uprave čita programe koje je njegova služba obradila i pripremila za Opštinsko veće – kome je on odgovoran?

Sledeći korak je samo Opštinsko veće. Da li Veće čita predloge programa i koliko pažljivo to radi? Da li postoji član Veća čije je polje delovanja upravo oblast programa i donošenja ostalih akata, i da li će i on isto odgovarati?

Posle toga Veće upućuje materijal u skupštinsku službu. Da li ga stručna služba skupštine pročita i razmotri pre nego što sugeriše da se stavi na dnevni red?

Čini se da nije problem samo u direktorima, njihove greške oni sami nisu primetili, ali su greške neopaženo prošle i nadzorni odbor, kao i dve stručne službe u opštinskoj upravi, u kojima rade  pravni stručnjaci sa najvišim zvanjima u upravi. Ako će direktor snositi odgovornost za svoje propuste, što zakon svakako predviđa i što mi pozdravljamo i iskreno se nadamo da neće ostati samo na rečima, ništa manje ne očekujemo ni od ostalih činilaca u ovoj “liniji komande”.

Komandna odgovornost?